Thursday, July 11, 2013

Doa itu bukan jerr

Bismillahirrahmaanirrahiim.

*wahhh lama betul tak mem-blog. Aih teruk benar campuran englayu nya.

Sebenarnya ni post-post ter-draft lama dulu, baru di edit dan di post dengan riang. Salam ramadhan awalannya. Saya nak kongsi beberapa cerita pendek;


1. Saya bukanlah seorang top student kategori pintar tak perlu study, hanya fokus di kelas sudah boleh success. Sekeras kerikil, baharulah merasai nikmat ber-ja-ya~ suatu masa saya langsung langsung tak sempat nak study dek kesibukan lain yang menimbun. Program itulah inilah, sakit lah, segala lah-alasan.

Dan saya berjaya akhirnya, walaupun saya tak study? Walaupun saya bukan budak cerdik-pandai?


2. Suatu masa ketika bumi Syria mula berdarah seputar pertengahan Mei 2011 saya dikejar oleh manusia berpistol.

Saya dapat meloloskan diri acewah, dan mendapatkan bantuan dari pakcik kedai kasut tepi jalan.

Ya, rupanya manusia berpistol itu bukanlah mengejar saya. Perasanlah cuma.

3. Kilo bagasi saya dan 2 lagi kakak yang sama-sama akan pulang ke Malaysia dari Mesir overoveroverweight. Triple over kaww!

Kakak-kakak itu puas memujuk rayu pakcik-pakcik Cairo airport, naya depa tak lepaskan jugak sehinggalah akhirnya kakak-kakak tersebut terpaksa melepaskan 3/4 dari bahagian lebihan kilo dari dibawa pulang ke Malaysia masa itu.

Dan barang saya terlepas boleh dibawa balik semuanya.

Tetibe dah terbang 15min, boleh pulak kapal ini patah balik aiport Cairo atas alasan teknikal dan bermalamlah kami semalaman di hotel airport menantikan tiket baru yang akan berlepas lebih kurang 22 jam mendatang. Esoknya beraksi semula pakcik-pakcik airport menahan kami bertiga atas alasan lebihan berat lagi, sigh.

Dan kakak-kakak tersebut sekali lagi bergaduh-merayu dll dengan kadar keyakinan double sebab boleh guna point; airport yang salah, pi kumbah barang kami semula. Padahal patutnya semalam kami dah setel dah, boleh terbang dah. Dan sekali lagi mereka berdua juga membuang barang lebihan menjadikan kilo mereka skema ikut order.

Dan barang saya terlepas lagi, semuanya.

Anda tahu bagaimana cerita satu, dua dan tiga buat saya berjaya? Yeah yeah, dengan doa. Please, hanya perlu letakkan pengharapan penuh pada Allah seyakin-yakinnya tanpa ada sedikit syak pun. Kemudian berdoa senangis-nangisnya. Doa ke menangis ni?

Dan jadilah anda orang yang berjaya dalam apa pun yang anda kehendaki. Percayalah janji Allah; Aku adalah apa yang hambaKu sangkakan.

Allah berada pada kadar apa sangkaan kita padaNya.
Kita yakin Dia tolong, memang merasalah pertolonganNya.

Dll, dll.

Tapi, tolong berusaha! Ye memang doa itu adalah usaha. Maksud saya, waktu kena kejar dengan manusia berpistol, silakan lari. Jangan diri tegak dan berdoa, saya risau anda hanya mendengar talkin orang ramai untuk anda sahaja pula nanti.

Sebab serius, sebenarnya segala kejayaan kita. Langsung bukan pada usaha kita semata. Semuanya atas bidang kuasa Allah, sedikit cuma dari usaha malas kita.

Ohye saya tak pula ceritakan apa usaha saya terutama pada cerita 1 dan 3 kerana cerita 2 membuktikan saya berusaha dengan berlari. Panjang ceritanya yang membuatkan kena buka entry baru, jadi abaikan saja HA-HA.

Nahh, siapa ada nakkan sesuatu. Selamat berdoa dengan tuluih. Jangan lupa doakan saya ya! :)

P/s; doa saya untuk bumi-bumi Syam bertuah masih belum termakbul ni. Jelas belum cukup keyakinan saya dalam doa ini. Ya, saya meragui kemenangan Islam kerana saya sendiri sedang me-lagha. Nauzubillah, jauhilah kami dari menyumbang dalam lambatnya kemenangan Islam.


Aamiin, wallahu a'lam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...