Thursday, November 4, 2010

Sudah Jatuh Di Timpa Tangga

Bismillah Ar-Rahmaan Ar-Rahiim..

Ini cerita fresh lagi. Baru jadi lebih kurang 24 jam yang lalu.
Bukan kisah dongeng. Kemasyarakatan okeh.. :)

Tengahari.

Usai sembahyang fardhu Zuhr. Saya dan dua sahabat lain berjalan ke seberang jalan sambil cari makan. Kira jalan-jalan cari makan lah, tapi tanpa Mariah Tungku Sabri.
Beli cendol, makan burger, keropok lekor & pisang goreng.
Dalam perjalanan pulang semula ke sekolah, cendol di tangan masih berbaki.
Kereta yang lalu lintas membuatkan kami menunggu seketika di bus stop berhampiran.
Bila laluan jalan raya agak-agak lapang, kami ingin memulakan lintasan kembali.
Nah! Allah memberi hadiah buat saya.
Kaki terseliuh-masuk lubang.
Mula-mula kami sama-sama gelak memandangkan jatuh di khalayak ramai mungkin buat kami geli hati termasuk saya sendiri.
Jam berlalu makin sakit. Oh!

P/s: Ini sudah jatuh menimpa lubang :P

Petang.

Di dalam bas, saya melihat suatu yang menyakitkan mata & kaki.
Mata melihat, kaki memijak.
Sampah yang amat banyak. Tiket bas, sampah makanan & air..
Allah..

Lantas saya mengutip beberapa keping sampah yang berselerakan berhampiran seat saya.
Tiba-tiba..

"Papp!" rasa ada orang menolak kepala saya.
Saya mendongak. Apakah lah manusia ini tiba-tiba.
"Haha.. Bandaraya doh kau ni! Weh ni sampah lagi ni.." Suara seorang pelajar lelaki sambil mengoyakkan tiket bas yang baru diterima.
"Ntah.. Kau jadi bibik aku je lah bab*. Rajin doh kau...." Luah seorang yang lain.

Gumam. Bisu. Geram.
Saya rasa macam sedang berada di dalam kaca tv.
Cerita-cerita yang biasa ditayangkan di tv.
Saya cubit pipi. Aww sakit.
Bermakna saya di alam nyata.
Lalu kenapa hal ini terjadi?
'Pekak' sungguh pemuda zaman ini.

Saya beralih ke tempat duduk lain. Buat-buat tak perasan.
Moga-moga Allah maafkan dia, Allah tolong saya.
Sampai ke destinasi, saya turun bas.
Kaki dua lelaki tadi sengaja dihadang bagi mengganggu perjalanan saya.
Saya bergegas turun tanpa menghiraukan dua lelaki baik hati itu.

Berjalan dengan kaki yang terseliuh tadi. Sabar. Sabar.
"pin.. pin.." bunyi hon motor.
Saya tidak menoleh, hanya ketepi tanda memberi laluan.
"Woi, kau manusia ke malaikat?"
Saya abaikan soalan merepek & tidak penting. Saya tidak menoleh.
Mereka mengulang soalan sama. Gaya macam benar-benar nak tahu, saya ni malaikat atau manusia.
Lalu saya menjawab, "Kalau malaikat, dah terbang & naungi kamu berdua ni."
Mungkin geram, penunggang itu melanggar saya.
Apalah sangat langgaran dari motor yang ditunggang pada laluan pejalan kaki.
Tidak cedera. Mereka memecut laju, berlalu pergi.

Cuma saya pelik. Siapa mereka. Pelajar sekolah mana. Apa sebab tiba-tiba mengganggu saya. Sedangkan selama ini saya ulang-alik begitu tetapi alhamdulillah tak pernah jadi apa-apa.
Hurm~

Lantas,
"Apakah kamu mengira kamu sudah beriman sedang kamu belum lagi di uji?"

Oh soalan saya sudah terjawab.
Terseliuh & di 'caci' tadi kafarah.
Allah menghantar mereka menegur saya.
Saya tahu saya ada membuat dosa.
Allah sayang saya. Allah sayang anda.
Terima kasih Allah! :)

Wallahu a'lam.

6 comments:

-sha- said...

anda malaikat atau manusia??
wahh nina semakin solehah.
sudah semakin sayang nina ni muah3 hahah~

(caye ak yg type nie ong?? hahah~)

Nur Sakinah Nabilah, said...

msti la makin solehah, ingat Amirah je ke yg nak Solehah? Hehe..
(Caye je, asal lak x caye tu awk yg type? x phm..)

-sha- said...

hahah saje. manatau xcaye memandangkn ong menggunakan bahasa romantikbaiksopan sesangat kn.. hahah~

-sha- said...

hahah saje. manatau xcaye memandangkn ong menggunakan bahasa romantikbaiksopan sesangat kn.. hahah~

Nur Sakinah Nabilah, said...

oh ong memang tau yg kakak sulung ong ni romantikbaiksopan.. hahah..

amirullah said...

:))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...